Emeletes motorvonatokat vásárol a MÁV-Start a Stadlertől

2017. április 12. 14:08

Negyven darab nagy kapacitású, emeletes motorvonatot vásárol a MÁV-Start a Stadler cégtől, az első KISS elnevezésű járművek 2019 tavaszán állhatnak forgalomba a váci és ceglédi vonalon - jelentették be szerdán a szerződés aláírási ünnepségén, Budapesten.

Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár, kötöttpályás járműfejlesztésért felelős miniszteri biztos az ünnepségen kiemelte: az emeletes vonatok gyártásában több mint 50 százalékot képvisel a magyar részarány.


tn496c0.jpg  

 

 

 

 

 

 

Fotó: Pongrátz Anita/NFM

 

Elmondta, hogy a magyar gazdaság egyik húzóága a járműgyártás, Magyarországon hagyományai vannak a kötöttpályás járműgyártásnak, a kormány elfogadta a kötöttpályás járműgyártás fejlesztésének cselekvési tervét, amelyben a vonatok, a hévek és a kisföldalatti szerelvények megújítása is szerepel.

Hozzátette, hogy a magyar kötöttpályás járműgyártás felvirágzás előtt áll, a Dunakeszi járműjavítót és a MÁV szolnoki üzemét meg kívánják erősíteni. A magyarországi gyártókkal jó együttműködésre törekednek, hogy a következő időszakban a járműgyártók minél több munkahelyet hozzanak létre, és javuljon a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala.


tn496c0.jpg  

 

 

 

 

 

 

Fotó: Pongrátz Anita/NFM

Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az ünnepségen egyebek közt arról beszélt, hogy a MÁV-Start belföldi utasszáma évi 140 millió, 40 százalékuk az új beszerzésű motorvonatokkal közlekedik, és remélhetően ez az arány hamarosan 50 százalék fölé emelkedik.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a fővárosi elővárosi vonalak zsúfoltak, ezért vált szükségessé a nagy kapacitású vonatok beszerzése, az emeletes vonatok forgalomba állítása mérföldkő lesz a vasúttársaság életében. Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója az ünnepségen hangsúlyozta, hogy a tapasztalatok szerint azokon a vonalakon, ahol fejleszt a vasúttársaság, jelentősen nő az utasforgalom.

Az MTI kérdésére Csépke András elmondta, hogy az első tíz KISS-jármű beszerzése egységenként 16,9 millió euróba kerül, a további harminc beszerzésénél az egységár 14,95 millió euró. A különbség abból adódik, hogy az elején ebből az összegből egyebek közt fordítanak képzésre, alkatrészbeszerzésre is.

 

tn496c0.jpg  

 

 

 

 

 

 

Fotó: Pongrátz Anita/NFM

Dunai Zoltán, a Stadler országigazgatója kiemelte, hogy a nyertes ajánlatot a Dunakeszi Járműjavítóval közösen tették, a Stadler cég szolnoki üzemében a kocsiszekrények hegesztését, a forgóvázak gyártását végzik, Dunakeszin a betétkocsikat festik, valamint összeszerelik és üzembe helyezik a járműveket.

A vasúttársaság és a Stadler cég közös közleménye szerint a keretmegállapodásban minimum 10 és legfeljebb 40 darab, hatrészes, emeletes motorvonat beszerzése szerepel, a MÁV-Start a forráskeret függvényében hívja le a járműveket eseti szerződések alapján.

Az első szerződésben minimum 10 járművet vásárol a MÁV-Start úgy, hogy fedezetet képez az üzemeltetésre, oktatásra, és tartalékol az euróban kötött szerződés árfolyamkockázatára.

Az első lehívás fedezetét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 60,55 milliárd forintos kerete adja.


tn496c0.jpg  

 

 

 

 

 

 

Fotó: Pongrátz Anita/NFM

 

A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonat óránként 160 kilométer végsebességgel tud közlekedni, korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált tágas utastérrel rendelkezik, akadálymentes, a multifunkciós terek négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak.

(www.kormany.hu, MTI)