Külföldön történt anyakönyvi esemény (születés, házasság, válás) hazai anyakönyvezésére irányuló kérelemre időpontot kizárólag a Külgazdasági és Külügyminisztérium központi online Időpontfoglalási Rendszerén (IFR) keresztül van lehetőség foglalni, amelynek elérhetősége:

https://ifr.mfa.gov.hu/Idopontfoglalas/Pages/Idopontfoglalas.aspx

 


Kérjük Tisztelt Ügyfeleinket, hogy további tájékoztatásig minden útlevél vagy személyazonosító igazolvány (E-SZIG) igénylése, vagy bármilyen előbbi okmányok igénylésével együtt járó ügyintézés esetén szíveskedjenek magukkal hozni 1 db színes, 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány szerint készített igazolványfotót is.


 

Kérjük, hogy abban az esetben foglaljanak az IFR-en „Anyakönyvezés (házasság/BÉT/születés/válás + útlevél)” céljából időpontot, ha a külföldön történt anyakönyvi esemény (házasság / bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése / születés / válás) hazai anyakönyvezése még nem történt meg (vagyis nem rendelkezik a külföldön történt eseményről magyar anyakönyvi kivonattal), vagy névváltoztatást, esetleg házassági névviselési forma módosítását kívánják kezdeményezni.

Az egyablakos ügyintézési rend jegyében igény esetén a hazai anyakönyvezésre foglalt időpontokban biztosítunk lehetőséget az új, illetve megváltozott személyi adatokra szóló útlevélkérelem benyújtására is, ezért ez esetekben NE foglaljanak az IFR-ben külön időpontot útlevél kérelemre!

A hazai anyakönyvezési ügyek kiemelt figyelmet igénylő és összetett, egymásra épülő eljárásokat magában foglaló jellegéből kiindulva, az időpontfoglalásra történő bejelentkezés és a kiadott időpont közötti várakozási idő miatt nyomatékosan kérjük ügyfeleinket, hogy hazai anyakönyvezési ügyekben (születés, házasság) lehetőleg már az esemény tervezett időpontját hónapokkal megelőzve foglaljanak időpontot!

A magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket - születés, házasságkötés, házasság felbontása, haláleset - Magyarországon is anyakönyveztetni kell, amely eljárás kezdeményezése az érintett, illetve magyar állampolgárságú hozzátartozója kötelessége.

A hazai anyakönyvezésre irányuló kérelem benyújtható:

  • Magyarországon bármely polgármesteri hivatal mellett működő anyakönyvvezetőnél,
  • külföldön bármely hivatásos konzuli tisztviselőnél.

Felhívjuk a kiskorú gyermekük számára a hazai anyakönyvezési kérelem beadásával egyidejűleg állandó magánútlevelet is igénylő Tisztelt Szülők figyelmét arra, hogy a gyermekről 1 db színes, 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány szerinti, profi fotós által készített igazolványfénykép leadása is szükséges, ezért ezt hozzák magukkal. Házilag készült, a szabványnak nem megfelelő fényképeket nem áll módunkban elfogadni!

Felhívjuk Tisztelt Ügyfeleink figyelmét, hogy a hazai anyakönyvezési kérelem beadásával egyidejűleg igényelt útlevelek kiállítására továbbra is Budapesten, a Belügyminisztérium által kerül sor!

 

Szükséges iratok:

Az anyakönyvezéshez szükséges eredeti külföldi irat (születési-, házassági anyakönyvi kivonat, válóperi ítélet) benyújtása szükséges, amelyet az illetékes hatóság nem ad vissza a kérelmezőnek, mert az irat az anyakönyvi eljárás alapiratát képezi. Lehetősége van arra, hogy az Önök által bemutatott eredeti iratról készült hiteles másolatot használja fel a hatóság az eljárásban. Ha a külföldi anyakönyvi kivonat német/angol/francia nyelven készült, fordítás nem szükséges, minden más külföldi okiratot csak hiteles magyar nyelvű fordítással lehet az eljárásban elfogadni. A svájci (többnyelvű) anyakönyvi kivonatokat a berni konzuli hivatalban történő beadás esetén nem kell hiteles fordítással ellátni. Egyes esetekben az eredeti külföldi (nem svájci!) anyakönyvi kivonatot a kibocsátó állam által ellátott Apostille hitelesítéssel kell benyújtani.

A hazai anyakönyvezésre irányuló eljárás kérelemre indul, minden esetben a szükséges kérelemnyomtatványok benyújtásával. Kérjük, hogy ezen nyomtatványokat nyomtatott betűvel és olvashatóan kitöltve hozzák el az előzetesen foglalt időpontjukra (a szoros ügyfélfogadás miatt jellemzően nincs idő a helyszínen kitölteni). A teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatokat NE írják alá előzőleg, mert a kitöltött nyomtatványt négy példányban kell beadni (konzuli hivatalunk által történő fénymásolást követően mind a négy példányt a helyszínen kell aláírni).

A kérelemnyomtatványok az alábbi honlapon érhetőek el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/nyomtatvanyok

Az ügyintézés gyorsítása, illetve a konzulátuson töltött idő mérséklése érdekében kérjük, hogy a kérelmekhez szükséges mellékleteket (személyi igazolványok/útlevelek, lakcímkártyák, házassági, születési anyakönyvi kivonatok) az előzetesen lefoglalt időpontjukat megelőzően szkennelve, lehetőleg pdf formátumban küldjék el e-mail címünkre (consulate.brn@mfa.gov.hu).

A hazai anyakönyvezési eljárás ügyintézési ideje 60 nap, illetve egyes feltételek teljesülése – sommás eljárás - esetén (Születés esetén: a gyermek házasságból született, mindkét szülő magyar állampolgár, továbbá a szülők házassága Magyarországon korábban már anyakönyvezésre került, vagy a születés hazai anyakönyvezése apa adatai nélkül történik. Házasság esetén: mindkét házastárs magyar állampolgár és születésük Magyarországon korábban már anyakönyvezésre került. Halál esetén: az elhunyt magyar állampolgársága igazolt, anyakönyvi eseményei – születés/házasság/válás - Magyarországon korábban már anyakönyvezésre kerültek) 8 nap.

A hivatalunknál kezdeményezett hazai anyakönyvezési eljárás végén a berni konzuli hivatal hivatalból állítja ki az anyakönyvi kivonatot.

 

Az egyes eljárásokra vonatkozó speciális tudnivalók, feltételek:

 

1.         Születés hazai anyakönyvezése

Mindkét szülő személyes jelenléte szükséges az anyakönyvi eljáráshoz.

Külföldön kötött házasságból született kiskorú gyermek születése hazai anyakönyvezésének előfeltétele a szülők házasságának hazai anyakönyvezése.

Amennyiben a szülők külföldön kötött házassága még nem került hazai anyakönyvezésre, a gyermek születésének hazai anyakönyvezésével egyidejűleg kezdeményezni kell a házasság hazai anyakönyvezését is. A gyermek születésének anyakönyvezésére csak a házasság anyakönyvezését követően kerülhet sor!

A születés hazai anyakönyvezésére irányuló kérelemnyomtatvány mellett a gyermek magyar Személyiadat- és Lakcímnyilvántartásba való nyilvántartásba vételére szolgáló adatlapot is be kell nyújtani (a konzuli hivatalban kitöltendő!). A gyermek kizárólag valamely szülő (magyar állampolgár szülő esetében a magyar lakcímnyilvántartás szerinti) külföldi vagy (a szülő lakcímkártyáján szereplő) magyarországi lakcímére vehető nyilvántartásba.

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/1/ea/51000/Adatlap_hakv_szul_eak.pdf

 

a)         HÁZASSÁGBAN SZÜLETETT GYERMEK ANYAKÖNYVEZÉSE

A kérelemhez szükséges mellékletek:

  • külföldi hatóság által kiállított eredeti születési anyakönyvi kivonat;
  • a szülők magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonata;
  • mindkét szülő személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány, a szülők születési anyakönyvi kivonata;
  • magyar állampolgárságú szülő lakcímkártyája, amennyiben rendelkezésre áll;
  • amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány szerinti, profi fotós által készített (nem házilag készült!) igazolványfénykép is szükséges.

 

b)        A HÁZASSÁGON KÍVÜL SZÜLETETT GYERMEK ANYAKÖNYVEZÉSE APAI ELISMERÉSSEL

Amennyiben a szülők nem házasok, és a gyermeket az apa sajátjaként el kívánja ismerni, a születés hazai anyakönyvezése kezdeményezésével egyidejűleg teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatot kell tennie, amelyhez az anyának hozzá kell járulnia. Ez esetben a születés hazai anyakönyvezésének kezdeményezéséhez mindkét szülő konzuli hivatalban történő személyes megjelenése szükséges.

A kitöltendő, de a konzulátusi ügyintézést megelőzően NEM aláírandó (összesen 4 példány másolására van szükség!) teljes hatályú apai elismerés nyomtatványa az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/e/0e/a0000/1_melléklet_apai_elism_megszuletett_20140613.pdf

 

Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a jogszabályi környezet 2018. január 1-jétől hatályos változásával a Magyarország közigazgatási határain kívül született gyermekek után járó anyasági támogatás iránti kérelmek, valamint a Fiatalok Életkezdési Támogatása (FÉTÁM) iránti kérelmek – jellemzően a gyermek születésének hazai anyakönyvezéséhez kapcsolódóan, előzetes időpont-egyeztetést követően, személyesen - Konzuli Osztályunkon is kezdeményezhetők. Az ezzel kapcsolatos információk, valamint az igényléshez szükséges adatlapok itt találhatók meg:

Köldökzsinór Program - Tájékoztató

Anyasági és FÉTÁM-kérelem

FÉTÁM számlanyitási kérelem

 

2.         Házasság hazai anyakönyvezése

A kérelemhez szükséges mellékletek:

  • eredeti külföldi házassági anyakönyvi kivonat;
  • a magyar állampolgárságú házastárs(ak) születési anyakönyvi kivonata;
  • a házastársak személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány;
  • magyar állampolgárságú ügyfél lakcímkártyája, amennyiben rendelkezésre áll;
  • a házastársak korábbi házasságának felbontását igazoló okirat (pl.: jogerős bírósági végzés; házassági anyakönyvi kivonat, amely tartalmazza az előző házasság felbontásáról szóló megjegyzést, az előző házastárs elhunyta esetén halotti anyakönyvi kivonat);

Abban az esetben, ha a magyar állampolgár külföldön történt válása Magyarországon még nem került bejegyzésre, a házasság anyakönyvezését meg kell előznie a válás hazai anyakönyvezésének; e két kérelem azonban egyszerre is benyújtható.

 

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/2/ea/51000/Adatlap_hakv_haz_eak.pdf

 

3.         Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése

A kérelemhez szükséges mellékletek:

  • a házasságkötésről kiállított magyar házassági anyakönyvi kivonat;
  • a házasság felbontásáról szóló jogerős, eredeti bontóítélet hiteles magyar fordítással – ez utóbbit előzetes egyeztetés alapján, kapacitásaink függvényében konzuli hivatalunk is el tudja végezni;
  • abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre, a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik;
  • a 2004. május 1. után jogerőre emelkedett, valamely EU-tagállam által hozott bontóítélet magyarországi bejegyzéséhez szükséges továbbá az illetékes bíróság által kibocsátott külön igazolás csatolása is: Brüsszel II. Egyezmény 39. cikke szerinti I. sz. igazolás (A Tanács 2201/2003/EK rendelete (2003. november 27.) a házassági ügyekben és a szülői felelősségre vonatkozó eljárásokban a joghatóságról, valamint a határozatok elismeréséről és végrehajtásáról, illetve az 1347/2000/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről);
  • a kérelmező születési anyakönyvi kivonata;
  • magyar állampolgárságú házas fél lakcímkártyája, amennyiben rendelkezésre áll;
  • a magyar állampolgárság igazolása (érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat, kevesebb, mint egy éve lejárt útlevél).

 

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/7/2e/80000/Kulfoldon_tortent_valas_hazai_anyakonyvezesehez.pdf

 

4.         Bejegyzett élettársi kapcsolat (BÉT) hazai anyakönyvezése

2009. július 1-je után létesített BÉT esetén lehetséges.

A kérelemhez szükséges mellékletek: lásd: házasság hazai anyakönyvezése

Amennyiben bejegyzett élettársa nevét kívánja viselni, arra a (születési) névváltoztatási eljárás keretében van lehetőség.

 

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/4/ea/51000/Adatlap_hakv_BET_eak.pdf

 

5.         Haláleset hazai anyakönyvezése

A kérelemhez szükséges mellékletek:

  • külföldi halotti anyakönyvi kivonat;
  • az elhunyt születési anyakönyvi kivonata;
  • az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása (érvényes, vagy kevesebb, mint egy éve lejárt magyar útlevél vagy érvényes magyar személyi igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat);
  • az elhunyt családi állapotának igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bírósági ítélet, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata);
  • a kérelmező (hozzátartozó) személyazonosságának igazolása.

 

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/3/ea/51000/Adatlap_hakv_halal_eak.pdf

 

6. Névváltoztatás

a) Születési név megváltoztatása

A születési név megváltoztatása a vezetéknév és/vagy a keresztnév megváltoztatását jelenti. Erre minden magyar állampolgárnak lehetősége van. A kérelem elbírálása a Budapest Főváros Kormányhivatala Állampolgársági és Anyakönyvezési Főosztálya Névváltoztatási és Anyakönyvi Osztályán történik, a külképviselet kizárólag közreműködői szerepet tölt be ezen ügyekben. Az eljárás ideje átlagosan 2-3 hónap, de ennél hosszabb idő is lehet.

 

A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:

  • eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat;
  • érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány (személyazonosság és állampolgárság igazolása céljából);
  • családi állapotot igazoló okirat (házassági anyakönyvi kivonat, válóperi ítélet, házastárs halotti anyakönyvi kivonata);
  • nyilatkozat arról, hogy a kérelmező névváltoztatása eredményeként viselt név más személyiségi jogát nem sérti;
  • a névváltoztatással érintett cselekvőképes személyek hozzájáruló nyilatkozata.

 

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/c/76/21000/kerelem_szulcsaladi_utonev_megvalt2015.pdf

 

b) Házassági névviselési forma megváltoztatása

A házasságban élő magyar állampolgárnak a házasság fennállása alatt, illetve a házasság megszűnését követően is lehetősége van a házassági nevének megváltoztatására a jogszabályban előírt házassági névviselési formák választásának valamelyikével.

A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:

  • eredeti magyar születési anyakönyvi kivonat;
  • eredeti házassági anyakönyvi kivonat;
  • érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány (személyazonosság és állampolgárság igazolása céljából).

 

A konzulátusi ügyintézést megelőzően kitöltendő kérelemnyomtatvány az alábbi honlapon érhető el:

http://konzuliszolgalat.kormany.hu/download/1/39/60000/hazassagi_nevviseles_megvaltoztatasa2013.pdf